25 januari 2016 - Las Vegas - Valley of Fire - Overton

De eerste keer werd ikzelf al wakker om...00u30. Oeps, dat was toch wel heel erg vroeg, zelfs voor een eerste dag na de Oost-West vlucht. De volgende keer om 03u15, maar nu echt wel heel erg wakker. We waren ook al heel vroeg gaan slapen, onze uurtjes slaap hadden we dus eigenlijk al gehad. Maar zo vroeg konden we toch echt nog niet opstaan. Nog een beetje liggen woelen, om uiteindelijk toch om 04u30 écht op te staan. Pfff...als we dat maar uithouden tot vanavond.

Het uitzicht, 's morgens vroeg, van uit onze kamer op de High Roller. Het rad is 168 meter hoog en heeft 28 gesloten cabines. Er werd 2 jaar aan gebouwd en bij zijn inhuldiging, in maart 2014, was het het hoogste rad ter wereld. Een ritje duurt 30 minuten en in elke cabine kunnen 40 personen genieten van het uitzicht.  Goedkoop is het echter niet: $26,95 overdag en $36,95 voor een nachtelijk ritje.

Na nog wat pc-"werk" gaan we ontbijten bij Starbucks, net om de hoek bij The LinQ.

We vertrekken uiteindelijk toch maar rond 8u vanuit het hotel, richting Overton.
We doen dat niet via de I-15, waar wel via de Northshore Road, waardoor men ineens, maar echt van het ene moment op het andere, precies alsof er een lijn getrokken is, de huizenblokken van Las Vegas achter zich laat en in de pure natuur terechtkomt. Nog net op de valreep is er een Wallmart (hadden we opgezocht en zo gepland) voor de inkopen van eten en drank.

Enkele kilometer verder begint al Lake Mead National Recreation Area en dat is deel van de National Park Services. Vermits onze Annual Pass vervallen is, kopen we hier een nieuwe en zijn we weer gemakkelijk voor een vol jaar.

Dan gaat het in 1 rit naar Valley of Fire. We maakten in 2012 voor het eerst kennis met dit State Park en we gaan er nog altijd met veel plezier én zoveel mogelijk terug.

Bij de East Entrance Station vullen we een enveloppe in, steken er 10 dollar in en scheuren er een strip af om op het dashboard te leggen. Vermits dit een State Park is, is de Annual Pass hier niet geldig (enkel voor alles wat "National" is).

We wisten op voorhand dat er hier niet mag gevlogen worden...en vuurwerk hebben we al helemaal niet bij, we houden ons dus perfect aan de regels.

Hier starten we al direct met een vrij pittige hike, of hebben we enkel maar die indruk omdat de winterspieren nog moeten losgemaakt worden?
In elk geval hebben we zowat 6 km gelopen over bijzonder "uneven terrain" van rotsen, diep zand en woestijngras. We doen er zowat 3u45 over, met bijzonder veel fotostops.
Wat is dit toch een prachtig park voor iedereen die van kleurrijke, grillige rotsformaties houdt.
We hebben onze deze keer gefocust op het gedeelte ten noorden van het Fee Station omdat hier bijzonder veel mooie arches te vinden zijn. En we hebben er inderdaad heel wat gevonden, ook al vergde dat soms heel wat klim- en klauterwerk. Pfff, was dat al meteen direct heftig. We hebben gezweet als een paard, want vooral in de windluwe stukken was de zon serieus haar best aan het doen.

We starten met één van de bekendste rotsstructuren in het park: Elephant Rock (36°25'41.81"N, 114°27'36.97"W), ook al omdat die direct naast de weg ligt.

In de onmiddellijke omgeving.

Pretzel Arch, waar men, mits zich goed te plaatsen, een arch in een arch kan fotograferen.

Pretzel Arch (36°26'25.4"N, 114°27'41.5"W)

Achterliggende Arch

Overal ziet men mooie arches en als het ware versteende dieren(koppen)...

We komen bij "5 Hole Arch" (36°26'16.2"N, 114°27'13"W)

En Little Mosquito Arch (36°26'16.6"N, 114°27'07.1"W)

Voor iemand die van bizarre rotsvormen houdt, is dit park een echt paradijs.

We vinden zelfs Moki Rocks...

En iets dat ons goed in de "gaten" houdt...

Eén van de grootste Arches in het park is "El Portal Arch" (36°26'13.3"N, 114°26'48.4"W). Maar niettegenstaande de omvang is die niet zo makkelijk te vinden, ook al omdat ze vrij hoog tegen een rotswand genesteld zit.

Als we terug bij de auto zijn, is het al 15u en we eten dan ook meteen onze broodjes op.

Van hieruit rijden we naar de Fire Wave. Hier waren we ook al in 2012 en 2013. Vooral in 2012 was dit nog zo goed als onbekend. Sinds 2013 echter staan er nu zelfs wegwijzers en ligt er een heuse trail.
Onderweg is het puur genieten van de mooie uitzichten.

Een januari-maandag is nu niet meteen van dezelfde drukte als 21 juli aan de Belgische kust, en we zien dan ook amper een 5-tal mensen bij de Fire Wave. We zijn er op het goede tijdstip voor foto's van de ene kant, maar morgenvoormiddag komen we terug voor de andere kant en voor nog heel wat andere plekken in Valley of Fire. Hier kan men gewoon weken rondlopen zonder zich te vervelen en zonder 2x hetzelfde te zien.
Vroeger beperkten we ons tot de trails, maar nu lopen we gewoon rond en zien we wel waar we uitkomen en wat voor moois we allemaal te zien krijgen.

Tip: neem zeker een gps mee en steek de coördinaten van de parkeerplaats er in. In Valley of Fire loop je zo verloren als je té ver van de geëffende paden afwijkt.

Op de terugweg naar de parking.

We komen rond 17u15 aan in het hotel en gaan, redelijk uitgeput, om 19u eten bij McDonalds. Gewoon uit pure noodzaak, want een goed restaurantje in Overton, Sugar Restaurant, heeft zijn sluitingsdag op maandag.

De bedoeling is om rond 21u tussen de lakens te liggen en dat blijkt nog te gaan lukken ook...

Het weer: prachtige dag met staalblauwe lucht en lentetemperaturen, behalve in de schaduw waar het soms écht koud was door de bijwijlen stormachtige wind, zo typisch voor deze regio.

Overnachting in North Shore Inn at Lake Mead
Aantal gereden km: 176

1. Wat een prachtig begin van jullie reis! Veel plezier verder, ik volg met veel interesse!
    Gr, Elly

2. Prachtige foto's, dat wordt voor ons thuisblijvers ook weer genieten de komende 2 weken! :)

3. Mooie foto's! In mei en oktober gaan we weer die kant op en gaan zeker weer door het park heen om een wandeling te maken.

4. Ik kan jullie geen ongelijk geven, Yvonne ;-)